1. Selectie:
De selectie
gebeurt tijdens de halve finale van de Nekkawedstrijd. Op dat moment kent
een jury van professionele muzikanten en muziekkenners De Kleine Avonden-prijs
toe aan zes groepen. Deze prijs houdt een deelname aan ons coachingstraject
en de daaropvolgende tournee in. De graad van originaliteit, creativiteit
en muzikaliteit van een groep zijn doorslaggevend voor de keuzes van de
jury. Hoewel onze groepen via een wedstrijd geselecteerd worden willen wij
ons niet als een wedstrijd voor onbekend talent profileren. Kansen bieden
aan beginnend talent, dat is waar het voor De Kleine Avonden om draait.
Noodgedwongen kunnen wij echter slechts enkele muzikanten een deelname aan
ons traject aanbieden.
Het is onnodig tussentijds te solliciteren naar één van de zes plaatsen op De Kleine Avonden 2007. Enkel via de Nekkawedstrijd 2005 geraak je op het DKA-podium. De volgende oproep komt er naar aanleiding van de volgende Nekkawedstrijd in 2007.
2. Coaching
Na de selectie
krijgt elke groep een coach toegewezen. Deze coaches zijn professionele
muzikanten die onze groepen ieder vanuit hun eigenheid, specifieke ervaring
en muzikale kennis begeleiden in de groei naar een stevig artistiek product.
Met deze coaches doorlopen de groepen een traject waarin zij werken aan
het op punt stellen van een 30 minuten durende act. Van liedopbouw tot podiumprésence,
van tekstkwaliteit tot kostuumkeuze, alle aspecten die betrekking hebben
op het uitbouwen van een boeiende, en degelijke act komen aan bod.
3. Eindregie
Op elke Kleine Avond presenteren wij ons publiek drie van de zes Kleine
Avonden-groepen. Deze komen aan bod in het geheel van de gezellige en intieme
sfeer die wij op een Kleine Avond creëren. Om dit te bereiken moet
er na de individuele sessies nog hard gewerkt worden. De line-up van drie
groepen per avond moet omgevormd worden naar een sfeervol en vloeiend geheel.
Tijdens een weekend onder de deskundige begeleiding van eindregisseur Wim
De Wulf stomen wij onze groepen klaar voor De Kleine Avonden-tournee: podiumwissels
inoefenen, afspraken maken met de presentator, bindteksten repeteren, instrumentenafbraak
- en opbouw zonder al te veel ongelukken laten verlopen, lichtregie klaarstomen,
geluid haarfijn afstellen,… Hard werken om topkwaliteit te bereiken: De Kleine Avonden, een boeiende tournee waarop kleine liedjes groot worden.